10.8.2018

Hemmottelua, allaselämää ja ostoksia Pattayalla

Thaimaan matkan viimeinen osa alkoi, kun vaihdoimme häähotellista Pattayan keskustan viiden tähden Hiltoniin

Päivä 8 (keskiviikko 18.7.)

- Aamupalan jälkeen suuntasin yksin Tescon kauppakeskukseen (samantyylinen, kun meillä vaikka Prisma tai Citymarket), jossa olimme käyneet aiemmin kääntymässä
- Tescossa oli paljon kivoja vaatteita markettihintaan ja mukaan lähtikin puseroita, vapaa-ajan kengät ja bikinit, kaikki noin 6e/kpl.
- Olin kyllä reissun jälkeen hieman ihmeissäni, sillä Tescon sovituskopilla vahdissa oleva nainen oli todellä töykeä minulle! Mulkoili ja pyöritteli silmiään moneen kertaan, puhui suivaantuneella äänellä, eikä päästänyt minua koppiin, kun kolme vaatetta kerrallaan. Paikallisilta ei kysynyt mitään.
- Pattayalla muuten ihmiset olivat todella ystävällisiä ja auttavaisia. Moikkasimme aina iloisesti kaikkia ja kiitimme joka kerta paikallisella kielellä (khop khun kha) sekä kädet yhteen liitettynä, kuten kuuluukin eli tämän myyjän kohtelu oli mielestäni asiatonta minua kohtaan.

- Jostain kumman syystä päätimme kävellä matkan hotelli Dusit Thanista Hiltoniin 1,7km, mutta se oli virhe. Matkalaukkujen kanssa yli 30 asteen helteessä rantakadulla epätasaisella alustalla matkaan meni 45minuuttia ja olimme aivan puutuneita perillä. En siis suosittele noissa lämpötiloissa, vaikka matka tuntuisi lyhyeltä! ;)
- Hilton oli upea hotelli, hienoin, missä olen ollut. Huone oli käytävän päädyssä omassa rauhassaan ja huoneesta avautui huikea näkymä koko Pattayan lahteen suoraan merelle.

Hiltonilla vihdoin

Huoneesta merinäköala

- Suihkun jälkeen otimme taksin Big Buddha Hillille, joka oli maksuton. Siellä pääsi katsomaan kultaisia buddha patsaita, joita oli jokaiselle viikonpäivälle. Thaimaassa on oma luonnekuvaus jokaiselle viikonpäivänä syntyneelle. Itse olen tiistailapsi. Myös kukkia sai viedä isolle buddhalle oman kiinalaisen horoskooppinsa mukaan ja kaataa vettä pienelle buddha patsaalle. Mieheni kävi myös munkin siunauksessa ja sai ranteeseensa valkoisen pienen punoksen.

Mikä sinä olet kiinalaiselta horoskoopilta? t. Apina

- Takaisin päin tultiin kävellen ja poikettiin merenrannalle Gabbages & Condoms -ravintolaan, josta olin saanut suositukseen Instaan matkan aikana. Meillä ei kuitenkaan ollut vielä nälkä runsaan aamupalan jälkeen, joten otettiin vaan juomat ja ihasteltiin maisemia vähän viidakkomaisessa miljöössä.

Nimikkolasi

Näkymää ravintolasta

Ennen sadetta kävi kova tuuli

Viidakossa

- Illan pimetessä poikkesin vielä tunnin kestävään jalkahierontaan 6e, mikä ei ollutkaan ihan niin rentouttava, mitä olin ajatellut. Hieronta teki hyvää kävelystä rasittuneille jaloille, mutta paikka paikoin myös sattui ja jalat olivat pari päivää sen jälkeen kosketusarat.

Pastillivärit rantakadun varressa

- Syötiin myös hotellin ravintolassa, käytiin ihastelemassa kattoterassilla ja haettiin kahvilasta jälkkäripullat huoneeseen.

Hotellin fiinimmässä ravintolassa

Asuja oli pakko kuvailla peilien kautta, kun mies ei suostunut kuvia liiemmin ottamaan ;)

Upeaa sisustusta Hiltonissa

Aurinko laskee

Päivä 9 (torstai 19.7.)

- Menimme hotellin aamupalalle yhdessä aikaisin, koska mies lähti sukellusreissulle. Hiltonin aamupala ei ollut niin hyvä, kun Dusit Thanin. Valikoimaa oli, mutta enemmän lämpöisen ruoan puolella, eikä meille ihan niin raskas ruoka heti aamusta maistunut.
- Ekan kerran reissun aikana tuli vilu, koska ulkona satoi, sisällä oli kosteaa ja ilmastointi pauhasi täysillä yleisissä tiloissa.
- Vietin päivän Hilton hotellin yhteydessä olevalla luxury kauppakeskuksella Central Festivalilla.
- Shoppailtavaa oli melko vähän, sillä en suosi kalliita merkkiliikkeitä. Mukaan lähti kuitenkin kesämekko (H&M) ja tennarit (Bata).
- Miehen palattua hotellille käytiin syömässä hotellilla ja ihastelemassa maisemia.

Kapealla korkealla parvekkeella aina vähän jännitti

Odotellaan ruokia rennosti sohvalla

Energiaboost smoothie hedelmillä

Hymy herkässä

- Korkattiin myös hotellin allasosasto iltauinnin merkeissä. Allasosastolta oli huikeat näkymät kaupungin ylle.
- Ilta huipentui vielä Night Bazaar kierrokseen, jossa nähtiin ensimmäisen kerran niitä edullisia ostoksia ja tykästyttiin. Tarjolla oli matkamuistoesineitä, saippuoita, huiveja, t-paitoja, kesämekkoja jne. Tuotteet vaikutti markettilaadulta ja hinnat olivat huokeat n. 3-6e. Täältä suosittelen hankkimaan tuliaiset esim. kaikki ihanat pashmina huivit 3e/kpl.
- Käveltiin vielä hotellille päin muutaman tanssipaikan ohi ja meno oli siistiä vielä siihen aikaan illasta.

Allasosastoa illalla

Ihanaa, uimassa!

Illan pimetessä

Chilling

Päivä 10 (perjantai 20.7.)

- Tilattiin aamupala huoneeseen, yhteensä noin 10e.

Omavalintainen aamupala huoneeseen

Näkymä parvekkeelta

- Kävin kaupassa ja samalla nappasin muutamia edullisia tuliaisia sekä aina haaveilemani kietaisuhameen rantatouhuihin.

Kietaisurantsuhame

- Vietimme koko päivän allasosastolla, koska vihdoin paistoi. Pysyttelimme kyllä pitkälti varjossa ja tilasimme juomaa sekä ruokaa, kun siltä tuntui.

Vihdoin paistaa

Erilaisia pötköttelypaikkoja

Winter berry smoothie

Allaspäivät on parhautta!

- Illalla poikkemisemme happy hour aikaan hotellin kattoterassille, jossa kaikki drinkit 2in1 eli 10e/2kpl. Miljoonakaupungin valot oli upea kokemus.
- Viimeisenä iltana Pattayalla kävelimme vielä rantakatua pitkin ja poikkesimme Mike Shopping Malliin rantakadun varteen. Kauppakeskuksessa oli enemmän piraattiliikkeitä, mutta muutama kenkä- ja laukkukauppa sekä yläkerrassa ikäänkuin meidän Stockmannin tyylinen vaateliike. Siellä näytti olevan kauniita iltamekkoja n. 30-50e. Mukaan nappasin tankini-mallisen uimapuvun yläosan, mitä olin jo viime kesästä asti miettinyt n. 6e.

Tähtikatto

Oli korkkiruuvikiharat huoneesta lähteissä :D Ei kannata edes yrittää, koska kosteus...

Central Festivalin edustalta matkalla rantakadun varteen

Päivä 11 (lauantai 21.7.)

- Tilattiin jälleen aamupala huoneeseen ja haikeana katseltiin näkymää merelle, viimeinen aamu.
- Aikaa oli vielä Bangkokiin vievään taksin tuloon, joten kävin manikyyrissä 6e ja valitsin metallinhohtoisen punaisen värin kynsiin. Maksu maksettiin täälläkin kassalle ja lisäksi annoin tekijälle pienen tipin, josta oli kovin otettu. Tippiä ei kuitenkaan vaadittu, sillä ensimmäisessä paikassa en sitä edes hoksannut.

Metallinhohtoa kynsissä

Pakko munkin, kun muutkin
(tässä pariskunnat kuvasivat toisiaan minuuttitolkulla)

- Taksimatka meni tälläkin kertaa mukavasti yksityisautolla, joskin kuski meni ohi oikeasta rampista lähellä lentokenttää ja näin ollen aikamoisessa liikenteen vilskeessä jouduttiin kiertämään tovi, että päästiin hotellille.
- At Residence Suvarnabhumi hotelli Bangkokissa lähellä lentokenttää oli kuin kotiinsa olisi tullut ja respassa oli oikein vieraanvarainen vastaanotto
- Kävelimme hotellilta kauppaan ja ostosalueelle, jossa oli ulkona paljon vaaterekkejä ja pienessä ostarissa Starbucks, lelukauppaa yms.
- Hotellin ravintolassa söimme vielä iltapalaksi reissun parhaat pad thait, kuten menussa sanottiinkin: kuin oman äidin valmistamaa. Ko. ruoka taitaa olla Thaimaassa vastaava, kun meillä vaikka lihamakaronilaatikko.

Hotellin ravintolan sisäänkäynti

Hotellin aulasta

Päivä 12 (sunnuntai 22.7.)

- Lento lähti heti aamulla. Päästiin kotiin päin Finnairin toisiksi uusimmalla koneella ja siellä oli tilaa hieman tavallista konetta enemmän. Saatiin keskirivin paikat, mitkä on mulle henk koht ne parhaimmat ja pitkä lento (n. 10h) meni lukuisten elokuvien, käsityön ja ristikoiden voimin. Viimeinen 1,5h oli jo vähän "koska ollaan perillä" -fiilistä.

Koska ollaan perillä :D

Onko muita Thaimaan matkailijoita, oletteko käyneet Pattayalla? Tämä oli ensimmäinen kaukomatkani ja olin ihan positiivisesti yllättynyt Pattayasta, vaikka siellä olisi ihan viikkokin riittänyt. Nähtävää oli paljon, shoppailtavaa mukavasti ja ihmiset erittäin ystävällisiä <3 Jos ei olisi tullut jo etukäteen varattua ja maksettua hotelleja, niin oltaisiin Hiltonin sijaan lähdetty saarille katsomaan turkoosia merta ja rauhoittumaan. Pattayan lahdella meressä ei suositeltu uimista, koska meri oli niin likainen. Sinänsä se ei itseä haitannut, sillä en välitä uida meressä, vaikka taas uima-allas on mun tärkein kriteeri kaikilla etelän reissuilla.

Ruoka oli ihan hyvää ja kevyttä, mutta tarkkana sai olla käsien pesun kanssa, sillä lähes kaikki muut suomalaisista häävieraista sai jonkun asteisen mahataudin matkalla. Me oltiin vähän tylsiä ja syötiin pääasiassa paremmissa ravintoloissa ja vältyttiin mahanpuruilta. Yllättävää oli myös se, että liikkuminen yksin naisena oli päiväaikaan turvallista, eikä laukusta tarvinnut pitää kiinni. Jäi tunne, että meillä Suomessa on enemmän taskuvarkaita.

Tuskin toiste Pattayalle tulee lähdettyä, mutta ihanat paikalliset ihmiset teki vaikutuksen ja sai ajattelemaan laajemmassa mittakaavassa, mitä elämältä haluaa, toimeentuloa ja millaisia kohtaamisia haluaa itse antaa muille ihmisille. Suomalaisilla olisi aika paljon opittavaa thaimaalaisten ihmisten asenteesta, kuinka toisia kohdellaan <3

1. Selviskö miks sovituskopin vartija niuhos sulle?

1. Ei se selvinnyt, mutta käytös olisi varmasti ollut erilainen, jos olisin ollut miehen kanssa liikenteessä ;)

2. Kiitos tarinasta! Mielenkiinnolla luin :D

Jos kommentoimisen kanssa on ongelmia, niin valitse Kommentti nimellä: "Nimetön" ja kirjoita tekstisi perään oma nimesi :)

Kiitos, kun kävit blogissa <3 Kommentti ilahduttaa aina!