26.7.2018

Once in a lifetime - Pattaya

Thaimaan matkalta Pattayalta on kotiuduttu ja suoraan pariksi viikoksi arkeen, kunnes koittaa varsinainen kesäloma. Olipahan reissu, sellainen mikä osuu kohdalle kerran elämässä #once in a lifetime! <3

Päivä 1 (keskiviikko 11.7.)

Elämäni ensimmäinen pitkä lento lähti myöhään illalla ja sujui oletettua paremmin. Kone oli kyllä ahdas (vaikka ystävät olivat vakuutelleet muuta), mutta sain nukuttua noin 5h ja loppuaika meni lukiessa, leffaa katsoessa ja musiikkia kuunnellessa. Turbulenssia oli jonkun verran, mutta se ei nukkuessa juuri haitannut.

Auringonlasku

Päivä 2 (torstai 12.7.)

Bangkokin kentällä oli aika ruuhkaisaa, mutta lopulta päästiin läpi passin tarkastuksesta. Vastassa oli räätäli, jonka kanssa tehtiin vielä viimeiset sovitukset ja hienosäädöt mieheni/bestmanien teettämiin tummansinisiin pukuihin hääjuhlaa varten (matkan pääsyy oli siis mieheni nuoremman serkun häät). Pysyttiin aikataulussa ja ehdittiin nappaamaan vielä Starbucksista kupilliset, kunnes hypättiin meille tilattuun yksityiskuljetukseen, joka vei noin 2h matkan Pattayalle.

Dusit Thani hotellilla alkoi jo väsy painaa, mutta purettiin tavarat ja tilattiin ruokaa huoneeseen. Ihasteltiin näkymää huoneesta merelle ja yhdelle allasosastoista. Illan lämpö tuntui mukavalle parvekkeella ja lomafiilis iski tosissaan. Suihku, kylpyammeessa lilluminen ja nukkuminen sängyssä tuntui aika taivaalliselle!

Näkymä hotellin parvekkeelta (oikealla puolella meri)

Tilava huone

Kaunis kattaus huonepalvelusta

Allasosastolla iltakävelyllä

(Mainitsen lyhyesti, että mulla oli aivan järkyttävä närästys koko keskiviikon työpäivän aamusta alkaen ja maha kramppasi noin kaksi vuorokautta putkeen. Liekö edellisen illan pulla -iltapala vaikuttanut asiaan sekä väsymys ja stressi kaikista matkavalmisteluista. Mitkään Renniet tai särkylääkkeet ei auttaneet asiaan, mutta sain hotellilla illalla tujumman lääkkeen sulhasen isältä ja olin kun uudesti syntynyt seuraavana aamuna, maha kunnossa! Jos olisin ollut menomatkalla iskussa, niin olisin napsinut kuvia räätälistä yms, mutta kaikki keskittyminen meni siihen, että selvisin aina seuraavalle etapille.)

Päivä 3 (perjantai 13.7.)

Herättiin aamulla jo todella aikaisin, vaikka se olisi pitänyt kaiken järjen mukaan olla juuri toisin päin... Aikaero Thaimaassa +4h. Suunnattiin ensimmäisenä hotellin aamupalalle, mikä oli hyvä ja tunnettu Pattayalla erinomaisuudestaan, joskin kallis (22e/hlö). Ruoka teki hyvää noin vuorokauden syömättömyyden jälkeen. Käytiin myös lähikaupassa Best Supermarketissa ja matkalla jo huomasi, kuinka 500m eteneminen jalan on saavutus siinä kuumuudessa! Aikaa sai varata tyyliin 15min. Myös autoteiden ylitys oli alkuun haastavaa, koska autoja tuli koko ajan molemmista suunnista monta kaistaa vierekkäin ja skootterit puikkelehtien miten sattuu, eivätkä suojateiden valot useinkaan toimineet tai niistä ei välitetty. Kauppareissun jälkeen oli niin kuuma, että oli pakko päästä altaalle ja siellä nautittiin täysin siemauksin sadekaudesta ;)

Hotellin sisäänkäynti

Hotellin istutuksia

Verhojen takaa pilkistää Pattayan merenranta

Kelpaa katsella aamutuimaan merinäköalaa

Aamupala maistui erittäin hyvin paaston jälkeen

Allasosastolle menossa

Rantamekko

Hotellin rauhallinen sisäpiha

Sadekausi ei meitä haittaa ;)

Varjon alla, koska auringossa ihan liian kuuma

Rauhallista

Mangopuun alla

Palmuja <3

Punaisia ja valkoisia kukkia oli siellä täällä pudonneena puusta, niitä oli kiva napata hiuksiin koristeeksi

Puolen päivän aikaan olikin lähtö tilatakseilla hotellin edestä Nong nooch gardeniin, jonka morsiamen isän ystävä tarjosi suomalaisille ja australialaisille hääjuhlavieraille. Olipahan kokemus! Kaikki oli suurta ja viimeisen päälle laitettu! Meidät johdatettiin ensimmäiseen paikkaan norsujen hoitoalueen läpi ja olisin voinut jäädä pelkästään siihen loppupäiväksi, niin veikeitä suuria persoonia. Kierros alkoi perinteisellä thaimaalaisella tanssispektaakkelilla, johon sisältyi myös pieni thaiboxing näytös. Seuraavassa esityksessä noin 20-30 norsua teki erilaisia temppuja mm. heitteli kärsällä palloja koriin, pelasi jalkapalloa, käveli maassa makaavien ihmisten yli yms. Norsujen kanssa pääsi myös kuviin tai kärsällä nostettavaksi ilmaan. Seurattiin showta hämmentyneinä katsomossa, mutta kaiken kaikkiaan norsut näyttivät iloisilta ja hyvinvoivilta. Älykkäitä eläimiä.

Ruoholla herkuttelemassa

Mies on juuri antanut puolikkaan banaanin ronsulle

Ehkä vähän jännittää... Pelkässä norsun kärsässä on enemmän lihaksia, kun koko ihmisessä

Tanssishow

Rummut

Taistelu

Värien loistoa

Esitysten jälkeen kaksi pientä "avobussia" haki meidät ja lähdettiin kiertämään varsinaiselle luonnonsuojelualueelle. Kävimme katsomassa:

- erilaisten ferrareiden ja muiden kilpa-autojen kokoelman sisätiloissa
- isoja pörheän pehmeitä kissoja, jotka loikoilivat pöydillä automuseon kahvion yhteydessä
- dinosauruspuiston, jossa aidon kokoisia eläimiä oli valtava määrä
- istutuksia, lukemattomia eläinveistoksia ja temppeleitä lintuperspektiivistä
- isoja kaloja, jotka loikkasivat vedestä ylös ongen perään
- viljelyalueet, jossa kasvatetaan vihanneksia ja hedelmiä
- papukaijoja ja tiikeriä, joiden kanssa sai ottaa kuvan

Dinosauruspuiston antia:

Kierroksen jälkeen oltiin ihan silmät suurina ja jalat väsyneinä, joten suunnattiin hotellille syömään. Samaan seurueeseen liittyi hääpari ja bestmanit sekä myöhemmin sulhasen vanhemmat. Tilattiin monta erilaista thaimaalaista ruokaa, jotka jaettiin ja olivat todella hyviä! Suosikikseni nousi aavistuksen tulinen kana pekaanipähkinöillä (en välitä yleensä tulisesta ruoasta). Jälkkäriksi tilattiin perinteinen sticky rice, jossa viipaloitu mango, riisiä ja maitopohjainen kastike, jossa hieman joulun makua. Suosittelen maistamaan, kevyt herkku!

Istutuksia:

Hääparin kanssa oli myös kiva vaihtaa kuulumisia ja etenkin morsianta jännitti seuraavan päivän kulku, jotta kaikki varmasti hoituu virallisen kaavan mukaan, perinteitä kunnioittaen. Thaimaassa häät järjestetään siis hääparin vanhemmille ja niihin liittyy paljon muodollisuuksia. Pari näytti myös aika väsyneiltä siinä vaiheessa iltaa, mutta morsian ei vielä tiennyt, että hotellin sviitissä odottaa morsiusneidot, jotka ovat järjestäneet yhteistä ohjelmaa iltaan. Sulhasen oli määrä pitää morsian pois huoneesta jonkun aikaa, jotta tytöt saivat yllätyksen valmiiksi.

Paljain jaloin alttarille

Seuraavassa Thaimaa postauksessa kerron itse hääpäivän kulusta. Sen verran paljastan, että koko juhla oli kuin Hollywood elokuvasta, wou!

Lämmintä viikkoa! Pitäkäähän koirat varjossa ja hyvin nesteytettynä.

Papukaijojen kanssa

P.S. Blogi näyttää koostuvan tätä nykyä koirajutuista höystettynä matkakertomuksilla. Koittakaa kestää ;) Haluan ehdottomasti tallentaa matkat, lomat ja kuvat tänne, koska niihin on ihana uppoutua myöhemminkin ja juuri blogeista käyn hakemassa tietoa omille reissuilleni. Esimerkiksi thaimaalaisista häistä oli hyvin vähän tietoa etukäteen saatavilla Googlaamalla.

1. Teillä on kyllä ollut ihan huikea reissu. Upeita kuvia hienoista kohteista on kiva katsella ja haaveilla jos vaikka joskus sattuisi itsekin pääsemään sille suunnalle.

1. Kiitos! Suomi-tyttö oli kyllä silmät pyöreänä kaikesta eksoottisesta ja erilaisesta. Kiva kuulla, että matkakertomus kiinnostaa :) t. Anna

2. Wau! Jatkoa odotellessa :D

1. Kiitti, hetki menee, että saa loput kertomukset koottua :) t. Anna

Jos kommentoimisen kanssa on ongelmia, niin valitse Kommentti nimellä: "Nimetön" ja kirjoita tekstisi perään oma nimesi :)

Kiitos, kun kävit blogissa <3 Kommentti ilahduttaa aina!